Blog

EŞİMDEN ŞİDDET GÖRÜYORUM NE YAPMALIYIM

6284 SAYILI AİLENİN KORUNMASI VE KADINA KARŞI ŞİDDETİN ÖNLENMESİNE DAİR KANUN HAKKINDA BİLGİLER

Bu Kanunun amacı; şiddete uğrayan veya şiddete uğrama tehlikesi bulunan kadınların, çocukların, aile bireylerinin ve tek taraflı ısrarlı takip mağduru olan kişilerin korunması ve bu kişilere yönelik şiddetin önlenmesi amacıyla alınacak tedbirlere ilişkin usul ve esasları düzenlemektir. Aşağıda şiddet karşısında alınacak tedbirler ve izlenecek yollar hakkında soru cevap yolu ile temel bilgiler verilecektir.

EŞİMDEN ŞİDDET GÖRÜYORUM NE YAPMALIYIM?

Kadına şiddet, Türkiye’de ve dünyanın birçok yerinde ciddi bir sosyal sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Türkiye’de kadına yönelik şiddetle mücadele kapsamında bir dizi yasa ve önlem alınmıştır, ancak bu sorun ne yazık ki hala devam etmektedir.

Türkiye’de kadına şiddetle mücadelede önemli gelişmeler şunlardır:

Kanunlar ve Koruma Kararları: Türkiye’de kadına yönelik şiddetle mücadelede bir dizi yasa ve yönetmelik bulunmaktadır. Aile Mahkemeleri’ne başvuru yapılarak kadınlara koruma kararları alınabilmektedir.

Kadın Sığınakları: Türkiye genelinde kadın sığınakları bulunmaktadır. Bu sığınaklar, şiddete maruz kalan kadınlara barınma ve koruma imkanı sağlamaktadır.

ALO 183 Sosyal Destek Hattı: Türkiye’de kadına şiddetle mücadelede ALO 183 Sosyal Destek Hattı önemli bir rol oynamaktadır. Bu hat, şiddet mağdurlarına 7/24 danışmanlık ve destek sağlamaktadır.

KİMLER KORUMA KARARI TALEP EDEBİLİR?

6284 sayılı Kanunun; şiddete uğrayan veya şiddete uğrama tehlikesi bulunan;

  1. Kadınların,

  2. Çocukların,

  3. Aile bireylerinin

  4. Tek taraflı ısrarlı takip mağduru olan kişilerin

Korunması ve bu kişilere yönelik şiddetin önlenmesi amacıyla alınacak tedbirler düzenlemektedir.

KORUMA KARARI İLE HANGİ TEDBİRLER ALINABİLİR?

A-Mülkî amir tarafından verilecek koruyucu tedbir kararları

Mülki amir, kanun kapsamında korunan kişilerle ilgili olarak aşağıdaki tedbirlerden birine, birkaçına veya uygun görülecek benzer tedbirlere mülkî amir tarafından karar verilebilir:

a) Kendisine ve gerekiyorsa beraberindeki çocuklara, bulunduğu yerde veya başka bir yerde uygun barınma yeri sağlanması.

b) Geçici maddi yardım yapılması.

c) Psikolojik, meslekî, hukukî ve sosyal bakımdan rehberlik ve danışmanlık hizmeti verilmesi.

ç) Hayatî tehlikesinin bulunması hâlinde, ilgilinin talebi üzerine veya resen geçici koruma altına alınması.

d) Gerekli olması halinde çocuklar için kreş imkânının sağlanması.

Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde (a) ve (ç) bentlerinde yer alan tedbirler, ilgili kolluk amirlerince de alınabilir.

B- Hâkim tarafından verilecek koruyucu tedbir kararları

Kanun kapsamında korunan kişilerle ilgili olarak aşağıdaki koruyucu tedbirlerden birine, birkaçına veya uygun görülecek benzer tedbirlere hâkim tarafından karar verilebilir:

a) İşyerinin değiştirilmesi.

b) Kişinin evli olması hâlinde müşterek yerleşim yerinden ayrı yerleşim yeri belirlenmesi.

c) Medenî Kanunundaki şartların varlığı hâlinde ve korunan kişinin talebi üzerine tapu kütüğüne aile konutu şerhi konulması.

ç) Korunan kişi bakımından hayatî tehlikenin bulunması ve bu tehlikenin önlenmesi için diğer tedbirlerin yeterli olmayacağının anlaşılması hâlinde ve ilgilinin aydınlatılmış rızasına dayalı olarak Tanık Koruma Kanunu hükümlerine göre kimlik ve ilgili diğer bilgi ve belgelerinin değiştirilmesi.

C- Hâkim tarafından verilecek önleyici tedbir kararları

Şiddet uygulayanlarla ilgili olarak aşağıdaki önleyici tedbirlerden birine, birkaçına veya uygun görülecek benzer tedbirlere hâkim tarafından karar verilebilir:

a) Şiddet mağduruna yönelik olarak şiddet tehdidi, hakaret, aşağılama veya küçük düşürmeyi içeren söz ve davranışlarda bulunmaması.

b) Müşterek konuttan veya bulunduğu yerden derhâl uzaklaştırılması ve müşterek konutun korunan kişiye tahsis edilmesi.

c) Korunan kişilere, bu kişilerin bulundukları konuta, okula ve işyerine yaklaşmaması.

ç) Çocuklarla ilgili daha önce verilmiş bir kişisel ilişki kurma kararı varsa, kişisel ilişkinin refakatçi eşliğinde yapılması, kişisel ilişkinin sınırlanması ya da tümüyle kaldırılması.

d) Gerekli görülmesi hâlinde korunan kişinin, şiddete uğramamış olsa bile yakınlarına, tanıklarına ve kişisel ilişki kurulmasına ilişkin hâller saklı kalmak üzere çocuklarına yaklaşmaması.

e) Korunan kişinin şahsi eşyalarına ve ev eşyalarına zarar vermemesi.

f) Korunan kişiyi iletişim araçlarıyla veya sair surette rahatsız etmemesi.

g) Bulundurulması veya taşınmasına kanunen izin verilen silahları kolluğa teslim etmesi.

ğ) Silah taşıması zorunlu olan bir kamu görevi ifa etse bile bu görevi nedeniyle zimmetinde bulunan silahı kurumuna teslim etmesi.

h) Korunan kişilerin bulundukları yerlerde alkol ya da uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanmaması ya da bu maddelerin etkisinde iken korunan kişilere ve bunların bulundukları yerlere yaklaşmaması, bağımlılığının olması hâlinde, hastaneye yatmak dâhil, muayene ve tedavisinin sağlanması.

ı) Bir sağlık kuruluşuna muayene veya tedavi için başvurması ve tedavisinin sağlanması.

Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde (a), (b), (c) ve (d) bentlerinde yer alan tedbirler, ilgili kolluk amirlerince de alınabilir.

Bu Kanunda belirtilen tedbirlerle birlikte hâkim Çocuk Koruma Kanununda yer alan koruyucu ve destekleyici tedbirler ile velayet, kayyım, nafaka ve kişisel ilişki kurulması hususlarında karar vermeye yetkilidir.

Şiddet uygulayan, aynı zamanda ailenin geçimini sağlayan yahut katkıda bulunan kişi ise Kanun hükümlerine göre nafakaya hükmedilmemiş olması kaydıyla hâkim, şiddet mağdurunun yaşam düzeyini göz önünde bulundurarak talep edilmese dahi tedbir nafakasına hükmedebilir.

ADRES BİLGİLERİMİNİN GİZLİ TUTULMASINI İSTEYEBİLİR MİYİM?

Gerekli bulunması hâlinde, tedbir kararı ile birlikte talep üzerine veya resen, korunan kişi ve diğer aile bireylerinin kimlik bilgileri veya kimliğini ortaya çıkarabilecek bilgileri ve adresleri ile korumanın etkinliği bakımından önem taşıyan diğer bilgileri, tüm resmi kayıtlarda gizli tutulur. Yapılacak tebligatlara ilişkin ayrı bir adres tespit edilir. Bu bilgileri hukuka aykırı olarak başkasına veren, ifşa eden veya açıklayan kişi cezalandırılır.

SEVGİLİM HAKKINDA UZAKLAŞTIRMA-KORUMA KARARI TALEP EDEBİLİR MİYİM

Uzaklaştırma kararı alınabilmesi için evlilik birliği bulunması gerekli değildir. Kişinin kanunda belirtildiği gibi sevgilisinden şiddet görmesi ya da şiddet görme tehlikesiyle karşı karşıya kalması halinde koruma talebinde bulunması mümkündür. Eski sevgilisinin ısrarlı takibine maruz kalan kişi de uzaklaştırma kararı için başvuruda bulunabilir.

TEDBİR KARARININ SÜRESİ NE KADARDIR?

Tedbir kararı ilk defasında en çok altı ay için verilebilir. Ancak şiddet veya şiddet uygulanma tehlikesinin devam edeceğinin anlaşıldığı hâllerde, resen, korunan kişinin ya da Bakanlık veya kolluk görevlilerinin talebi üzerine tedbirlerin süresinin veya şeklinin değiştirilmesine, bu tedbirlerin kaldırılmasına veya aynen devam etmesine karar verilebilir

KORUMA KARARI ALMAM İÇİN DELİL SUNMAM GEREKİR Mİ?

Koruyucu tedbir kararı verilebilmesi için, şiddetin uygulandığı hususunda delil veya belge aranmaz. Önleyici tedbir kararı, geciktirilmeksizin verilir. Bu kararın verilmesi, Kanunun amacını gerçekleştirmeyi tehlikeye sokabilecek şekilde geciktirilemez. Burada amaçlanan belge delil ile zaman kaybetmeden acil alınması gereken önlemlerin alınmasının sağlanmasıdır.

TEDBİR-KORUMA KARARINA İTİRAZ EDEBİLİR MİYİM?

iki hafta içinde ilgililer tarafından aile mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz mercii kararını bir hafta içinde verir. İtiraz üzerine verilen kararlar kesindir.

TEDBİR KARARINA AYKIRI DAVRANAN KİŞİ HAPİS CEZASI ALIR MI

Kararın gereklerine aykırı hareket edilmesi hâlinde, kişi hâkim kararıyla üç günden on güne kadar zorlama hapsine tabi tutulur.

Tedbir kararının gereklerine aykırılığın her tekrarında zorlama hapsinin süresi onbeş günden otuz güne kadardır. Ancak zorlama hapsinin toplam süresi altı ayı geçemez

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir